posztoljon a férgese!

acélarcél

acélarcél

sok kellemetlen kérdőjel

2013. január 30. - brutalfitnessz

imjzjes.jpg

Tegnap elmentem intervalt futni. Az aktuális futásaimból kiindulva akár elégedett is lehetnék, de ha a félmaratoni célt, azon belül is a tempót nézem, nem túl megnyugtatóak a számok. Az edzéstervem tele van lassú - de tényleg lassú - futásokkal, és mintha a szervezetem kezdene beállni, bekényelmesedni és ráflesselni erre a szintre, mint rasztafári a gandzsamezőn.  Egy kis elemzés, ahol általam is csak félig-meddig ismert, de nagyon komolyan hangzó fogalmakkal dobálódzom:

Az edzés 10 perc bemelegítés és 20 perc levezetés közt 4x4p gyors részre oszlott, ezek közt 3-3 perc lassú futással. A gyors körök, amik nagyjából 700 méteresek voltak (átlagtempó / átlagpulzus):

1.: 5:44 / 158
2.: 5:43 / 166
3.: 5:34 / 168
4.: 5:28 / 169

Az anaerob zónám (gyk. a megdöglés-zóna) kezdete az egyik netes kalkulátor szerint 160 BPM, a másik szerint 168 - én inkább az előbbit gondolnám reálisnak. Szóval valahol az anaerob alsó határán, vagy legalábbis semmiképp nem a végén voltam. Ennek ellenére nem bírtam volna tovább tartani ezeket a tempókat az előírtnál, a köztes 3-3 percek nélkül végem lett volna.

Ha azt nézzük, hogy a mostani átlagtempóim inkább 7:30-8:00 perc körüliek, egész jó is lehetne.

Ámde.

Életem első versenyét 5:39-es átlagtempóban futottam, és már 10 km-t is lenyomtam 5:43-mas átlagban egy másik versenyen. Megerőltető volt, férfias munka volt, de tartható volt a tempó hosszú km-eken keresztül. Most meg örülök, ha 4-4 percekig tartani tudok valami hasonlót. Érdekes, nem? Hogyan is voltam én ennyire formában, ha sosem edzettem ilyen következetesen, mint most? Ennyire visszafejlődtem volna? Vagy ennyire más irányba kezd elmenni az edzettségem, a hosszabb de lassabb távok felé? Esetleg túlzottan is? Vagy ezzel csak magamnak hízelegnék és valójában lelassultam, mint a lajhár? Vagy legyen más a hibás? Esetleg egyenesen szar az edzésterv? Miért futtat szinte mindig a "zsírégető" zónában 150 BPM alatt? Miért nincsenek benne pl. céltempó körüli edzések? Meg fog enni a záróbusz reggelire? 

Kicsit sok a kellemetlen kérdőjel. Mindenesetre tegyük el ezeket most mondjuk másfél-két hónappal későbbre. Aztán addigra valami majdcsak lesz.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://brutalfitness.blog.hu/api/trackback/id/tr835053597

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ram 2013.01.31. 11:51:25

Kéretlen prókátor hadd legyek most én, itten kérem.
1. versenyen "csordában" futsz, ez pedig felgyorsít, olyannyira, hogy sokan emiatt "elfutják" az elejét, mint sok blogon olvasható
2. versenyen tele vagy adrenalinnal, ez is gyorsít, míg egy átlagos szerda délutánra nem igazán jellemző állapot
3. a sok aerob futás adja az alapot tüdő-szív fronton, először ezt kell felépíteni, aztán jön a "gyorsítás". Az általam gyors futásnak hívott futások (legyen az interval, fartlek, vagy akármi szakmai elnevezés) pedig adják a lábizom "erősítést", amitől a gyorsaság fog jönni - IDŐVEL. Szóval türelem, fusd a tervet, ne gondolkodj, ne aggódj, ne parázz.

Saját tapasztalat: tavaly májusban 7-9 perc közötti kilométereket futottam (aerob zónában). Augusztusban már inkább a 6:30 volt jellemző. Közte nem néztem a tempót, csak azt, hogy az adott napra előírt zónában fussak, ami heti bontásban kb 3/4 aerob (125-142 között), 1/4 anaerob (142-162 között) futásokat jelentett, három-négyhetente egy-egy max pulzus közeli sprintekkel megtűzdelt edzéssel...
süti beállítások módosítása