posztoljon a férgese!

acélarcél

acélarcél

Tom Cruise páncélja

2014. október 30. - brutalfitnessz

tom-cruise-inovie-2.jpg

Egy ideje már érlelődött a gondolat, hogy valamilyen súlyzós edzést is be kellene iktatni a három év elteltével teljesen megrekedő fegyencedzés és a kicsit oldalágon ragadt kettlebell mellé, mert minden szakirodalom abba az irányba mutatott, hogy a komolyabb izomépítéshez ezt nemigen lehet megúszni. Ellenáramlatnak persze ott voltak a az úgymond funkcionális edzésvilág egy részének érvei a súlyzós/gépes edzés ellen, de ezek részben túlzóak, részben pedig általánosan lehetnek igazak, de nem feltétlenül specifikusan az én testalkatomra és az én igényeimre. Olyasmi kell, amiben mutatóban sincs erő-állóképesség meg zsírégetés meg ugrabugra meg köredzés meg hasonlók, hanem fókuszáltan, koncentráltan és brutálisan csak és kizárólag az izomépítésről szól. 

Először a barbell/erőemelés irányban gondolkodtam, nagyon meggyőző volt a Mark Rippetoe-féle Starting Strength-vonal. Korlátozott számú összetett szabadsúlyos gyakorlat, nagy súlyokkal és alacsony ismétlésszámmal, kifejezetten az izomépítésre kihegyezve. Oké, de az ember azért talán mégsem kezd el csak úgy barbellel guggolni, technikai ismeretek nélkül. Kéne egy hely, ahol ezt megtanítják. Hát, ilyet nem nagyon találtam. Talán a Thor Gym-ben csinálnak hasonlókat, de a hely megközelítése nekem olyan középszar, se messze, de se közel, meg nem is volt teljesen világos, hogy mikor milyen csoport mit csinál, úgyhogy ebből nem lett semmi.

Aztán találtam pár hónapja egy blogot, a Critical MAS-t, ami elég gyorsan a szívem csücske lett: ritkán találni ennyire a racionális érvek talaján álló, józan hozzáállású írásokat, ha fitnessz-iskolákról és meggyőződésekről van szó. Plusz a fickó szintén egy gyakorló ektomorf. A blog egy igazi aranybánya, itt bukkantam rá a Body by Science c. könyvre, ami talán az eddigi legérdekesebb, amit a témában olvastam és nemhogy egy külön postot, hanem egy külön blogot is érdemelhetne. Nagyon-nagyon a lényegre szorítkozva: tudományos/orvosi alapossággal és ritka világos logikával érvel az edzőtermi, gépes (OMG!) edzés mellett, ezen belül a HIT (High Intensity Training - 1 sorozat gyakorlatonként bukásig, alacsony volumen) és még ezen belül is a SuperSlow felfogást képviselve. Barbár módon az elméleti hátteret elhagyva, mert nem fér ide: heti egy edzés, minden alkalommal 5 fajta, gépen végzett, összetett (több ízületet igénybe vevő, tehát nem izolációs) gyakorlat, 1-1 sorozatban, bukásig. A sorozatokon belül pedig nem ismétlésszámokat mér, hanem TUL-t (Time Under Load), aminek el kell érnie a 90 másodpercet.

Annyira meggyőző volt - mondom meggyőző, ésszerűen és logikusan, nem pedig lelkesítő, nem "motiváló", nem kisminkelt-izzadt súlyzózó nőkkel meg kommandós-fegyences-vérmókusos kamu porhintéssel eladva -, hogy rögtön elkezdtem keresni a közelben egy edzőtermet, ahol a leírt gyakorlatokhoz szükséges gépek megvannak. Két alkalom után úgy néz ki, hogy a Life1 lesz a nyerő a Corvinnál: sétatávolságra van és eddig úgy tűnik, hétvégén a déli órák körül nincsenek is sokan (bár az egyik szombati munkanap volt, a másik meg hosszú hétvége, de remélem, hogy egy normál hétvége is rendben van). Első alkalommal sikerült ráadásul mind az öt szükséges gépet beazonosítanom, pedig csak ilyen nagy fémizék mindenféle karokkal, mint Tom Cruise páncélja az Edge of Tomorrow-ban. Megvannak, használhatóak, kicsit meg is cibáltam őket a, aztán a múlt héten, a második alkalommal pedig már belőttem a súlyokat és mértem a TUL-t is.

Szerintem egyébként mindenki ott akad le ennél a könyvnél (már aki ismeri, nem tűnik annyira közkeletűnek), hogy hát izé, heti egy edzés? Tényleg? A T-Nation-ön van erről egy hosszas thread, aminek az a végkicsengése, hogy oké a tudomány meg papíron tök jó az egész, de hol az anecdotal evidence, hol vannak az emberek, akik ezzel a módszerrel lettek erősek? Őszintén szólva azért nekem is megvannak az óvatos fenntartásaim. Plusz arról amúgy sem volt szó soha, hogy hagyom a fenébe a saját testsúlyos/belles dolgokat. Úgyhogy a szépen kikerekített edzésterv mostantól a következő. Heti három edzésnap. Ebből egy "gyúrás" (ÁÁÁ, ez a szó!), kettő fegyenc, a mesterhatos 3-3 gyakorlata. A heti két fegyenc előtt pedig az eddiginél fókuszáltabb és céltudatosabb kettlebell: swingek és törökök Pavel új edzésterve, a Simple and Sinister szerint (erről is majd később, szintén megér egy postot).

Szerintem jó lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://brutalfitness.blog.hu/api/trackback/id/tr726834985

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása